Dr Mohammed al-Roken

MohammedalRoken

Dr Mohammed al-Roken         onterecht veroordeeld

Dr Mohammed al-Roken is een advocaat en professor uit de Verenigde Arabische Emiraten en een groot supporter van Amnesty International. Nu zit hij een gevangenisstraf uit. Daarnaast mag hij zijn beroep als advocaat niet meer uitoefenen.

Amnesty International voert actie om hem, samen met de mensenrechtenactivistenactivisten Mohammed al-Mansoori, Hussain Ali Alnajjar al-Hammadi en Saleh Mohammed al-Dhufairi,  die eveneens tot een gevangenisstraf veroordeeld werden, vrij te krijgen.

Mohammed al-Mansoori, Hussain Ali Alnajjar al-Hammadi en Saleh Mohammed al-Dhufairi zouden lid zijn geweest van een organisatie genaamd  al-Islah, een hervormingsgezinde organisatie die zich binnen de VAE bezighoudt met vreedzaam politiek en sociaal debat. Mohammed al-Roken was geen lid maar woonde wel enkele lezingen van de organisatie bij. Tevens  trad al-Roken op als raadsman voor al-Islahleden wiens burgerschap door de VAE was ingetrokken voordat hij in 2012 werd gearresteerd.

De vier mannen werden op 2 juli 2013, in een massaproces waarin 94 mensen terechtstonden, tot 10 jaar gevangenisstraf veroordeeld voor onder andere  ‘het opzetten en managen van een organisatie met als doel het plegen van misdrijven tegen de staatsveiligheid, tegen de Grondwet en tegen de beginselen van het rechtssysteem van de VAE’. Op 21 januari 2014 werden Mohammed al-Mansoori, Hussain Ali Alnajjar al-Hammadi en Saleh Mohammed al-Dhufairi , in een ander oneerlijk proces, opnieuw tot gevangenisstraffen veroordeeld voor onder andere ‘het opzetten van een tak van de Moslimbroederschap in de VAE’.

Amnesty International beschouwt Mohammed al-Roken, Mohammed al-Mansoori, Hussain Ali Alnajjar al-Hammadi en Saleh Mohammed al-Dhufairi  als gewetensgevangenen,  opgepakt vanwege het vreedzaam uitoefenen van hun recht op vrijheid van meningsuiting en vergadering. Voor Mohammed al-Roken geldt nog dat Amnesty International vermoedt dat hij tevens is opgepakt vanwege zijn werk als mensenrechtenadvocaat en zijn pleitbezorging voor de mensenrechten.

Actie

• Teken de petitie voor Mohammed al-Roken op de website van Amnesty International UK: http://bit.ly/1ybieTi

• Stuur een groetenkaartje naar Mohammed al-Roken. Let hierbij op onderstaande informatie.

Send cards or letters to:

Mohammed al-Roken

c/o UAE Team

Middle East and North Africa Programme

Amnesty International

International Secretariat

1 Easton Street

London WC1X 0DW

UK

Language preferred Arabic, English

Suggested message Our thoughts are with you and your family at this difficult time. We admire your courage and hope that you will be released soon.

Can religious cards be sent?     Yes

Notes on sending religious cards Islamic religious cards ONLY

Please use cards that are respectful in terms of religion. Please do not send religious cards that

contain images of people, animals, or alcohol in case it causes offence.

Note for sending religious cards - you can send them during Ramadan or on either of the two main religious days below:

28 July 2014 (to be confirmed) Eid al-Fitr (religious day marking the end of Ramadan – public holiday during this time)

4 October 2014 Eid al-Adha (religious day marking the end of the pilgrimage period – public holiday

holiday during this time).

Can activists mention Amnesty Yes
International?

Can return addresses be used? Yes

Any other information      Birthday messages can be sent

Birthday of Mohammed al-Roken: 26 September

• Laatste wijziging 19 mei 2017.